Minister versoepelt regels bij echtscheiding niet

Geplaatst op: 18-06-2014, 10:23:27

Minister Blok (Wonen) past de hypotheekregels bij echtscheiding niet aan. Dat liet hij afgelopen week per brief weten aan Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond, die versoepeling hadden voorgesteld. De minister en Tweede Kamer vinden dat voorstel 'sympathiek, maar niet goed uitvoerbaar'

Vereniging Eigen Huis en Consumentenbond hebben de minister in december 2013 gevraagd de nieuwe hypotheekregels niet toe te passen bij echtscheiding. Die regels leiden bij relatiebeëindiging namelijk tot hogere maandlasten voor de partner die in het huis blijft wonen. Daardoor wordt het (nog) moeilijker om het huis te behouden.

Degene die in de echtelijke woning wil blijven, kan de eigenwoningschuld van de vertrekkende partner overnemen. Voor dat deel van de hypotheek kan vanaf 1 januari 2013 niet meer aflossingsvrij worden geleend, omdat anders de hypotheekrenteaftrek vervalt. Het nieuwe (lineaire of annuïtaire) hypotheekdeel bevat niet alleen rente, maar ook aflossing.

Bron en gehele artikel: www.eufin.nl van 18 juni 2014.